Sztuka prezentacji

0 Flares 0 Flares ×
Każdemu pracownikowi korporacji zdarza się tworzyć prezentacje i je przedstawiać. Przez kilka lat pracy na stanowisku Asystentki Prezesa głównie wykonywałam prezentacje Power Point dla szefa, które później przedstawiał podczas swoich wystąpień. Dzięki temu miałam okazję podpatrzyć jak do wystąpień publicznych podchodzą ludzie biznesu i z czasem też sama opanowałam tę umiejętność.
 
O czym warto pamiętać?
  • Przede wszystkim ustal cel prezentacji, opracuj jej konspekt, a następnie upewnij się czy rozplanowane slajdy stoją na linii do tego celu, czy poza nią.
  • Podziel prezentację na „kamienie milowe” lub moduły. Między modułami wstaw puste / czarne slajdy, by podczas dyskusji skupić uwagę na sobie.
  • Wszystkie pytania zapisuj na flipcharcie, a odpowiedzi udzielaj na koniec wystąpienia lub pomiędzy jego modułami.
  • Pamiętaj, że prezentacją jesteś Ty, czyli to co pokazujesz poprzez swój wygląd, postawę, ton głosu. To oznacza także, że na slajdach powinny widnieć jedynie hasła, które samodzielnie szerzej omawiasz. Unikaj przeładowania slajdów treścią.
  • Prezentacja powinna być wielopoziomowa – by trafić do każdego typu percepcji. Ważne by w przekazie dostosować język do grona odbiorców.
  • Na początku ustal zasady współpracy, np. poproś o wyłączenie telefonów – w przypadku rozkojarzenia odbiorców będziesz mogła się do nich odwołać. Czasem wystarczy po prostu nieuważną osobę zapytać: “Basia, jesteś z nami?” 
  • Pilnuj ustalonego czasu prezentacji. W przeciwnym wypadku odbiorcy wszelkie opóźnienia potraktują jako złamanie obietnicy / kontraktu.
  • Zanim rozpoczniesz swoje wystąpienie, przedstaw kontekst sytuacyjny oraz cel prezentacji z perspektywy “My”. Ponieważ wszyscy cenią swój czas, odbiorcy muszą rozumieć po co przyswajają daną wiedzę.
  • Każda dobra prezentacja wymaga zaangażowania odbiorców. Dla nawiązania interakcji warto na początku zastosować pewien truizm, np. pytanie: “Czy Wy też czasem zastanawiacie się nad….?”
  • Pamiętaj o przedstawieniu agendy / planu prezentacji – powiedz o czym będziesz mówić, powiedz to, a potem powiedz o czym mówiłaś. Wszyscy mamy tendencję do wyłączania uwagi w środku wystąpień.
  • Stosuj język korzyści – nie używaj słów o negatywnej konotacji, np. zamiast „nie stracimy”  powiedz “zyskamy”.
  • Staraj się przedstawiać temat tak by odbiorca bez większych problemów był w stanie przekazać informację dalej, np. członkom swojego zespołu.
  • Podczas omawiania różnego rodzaju celów, unikaj podkreślania korzyści materialnych, skup się na aspekcie ludzkim.
  • Przygotuj materiały do notowania. Najskuteczniej uczymy się przez doświadczenie, czyli zgodnie z zasadą “usłyszane, zapisane, wykonane”. 
  • Opracuj materiały uzupełniające. Co innego pokazujemy, a co innego rozdajemy – materiały powinny być bardziej rozbudowane od treści przekazywanej podczas wystąpienia. 
I kilka porad technicznych:
  • Aktualnym trendem prezentacji jest maksymalne upraszczanie i minimalizm w aspekcie wizualnym, w szczególności tzw. „flat design” – styl projektowania grafiki zakładający wyeliminowanie takich elementów jak gradienty i cieniowanie, ograniczenie liczby kolorów i stosowanie tylko prostych kształtów oraz typografii.
  • Popularnym sposobem przedstawiania ciągu wydarzeń są tzw. timelin-y  ——>——O————O————>—O
  • Najlepiej by prezentacja była zbudowana z maksymalnie dziesięciu slajdów, natomiast na slajdzie powinno się znaleźć najwięcej sześć linijek oraz dwie czcionki o minimalnym rozmiarze 14.
  • Obrazy wstawiaj po lewej stronie slajdu, wykresy po prawej – zgodnie z zasadą budowy  mózgu “Widzę to, co po lewej, czytam to, co po prawej”.
  • Pierwszy slajd to tytuł – powinien być intrygujący. Drugi slajd powinien być agendą, programem spotkania lub przynajmniej tezą. Ostatni to podsumowanie.
  • Poza programami Power Point i Key Note warto wypróbować Prezi (www.prezi.com)

Dla mnie absolutnym idolem w sztuce wystąpień publicznych jest Kamila Rowińska, która według mnie jako jedyna jak do tej pory Polka prezentuje międzynarodowy poziom mówców sprzedażowych i motywacyjnych. Z łatwością odnajdziesz jej nazwisko w Google. Polecam!

Print Friendly

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


0 Flares Facebook 0 0 Flares ×