Czarowanie rozmówcy – czyli sztuka efektywnego słuchania

0 Flares 0 Flares ×
sluchanieCzy potrafisz być „tu i teraz” na 100%…?


Ważnym elementem jest pełne skupienie na rozmówcy i odłożenie na bok wszelkich rozpraszaczy jak dokumenty, książki czy telefon. Okaż rozmówcy szacunek, zwróć się w jego stronę i przyjmij otwartą postawę ciała. Nie krzyżuj rąk ani nóg. Wyrazisz w ten sposób otwartość i gotowość do słuchania.

Efektywne słuchanie polega na zachęcaniu naszego rozmówcy do budowania zaufania, by nasz konwersacyjny partner pozwolił sobie na szczerość i otwartość. Niezbędna jest więc całkowita akceptacja dla odczuć i poglądów naszego rozmówcy, nawet jeśli różnią się znacząco od naszych.Istotna jest także kontrola i odpowiednie kierowanie sygnałami z zakresu komunikacji niewerbalnej wysyłanymi do rozmówcy. Z drugiej strony, powinniśmy też obserwować gestykulację i mimikę twarzy rozmówcy, aby odczytać jego pełny komunikat.

Nie należy przerywać wypowiedzi innej osoby, jest to bardzo niekulturalne. Powinniśmy umożliwić rozmówcy swobodne wypowiadanie się, co oznacza, także nie komentowanie poszczególnych zdań. Nie śpiesz się z wyrażeniem swojej opinii na słowa rozmówcy, cierpliwie poczekaj aż skończy swoją wypowiedź. Jeśli wejdziesz mu w słowo, może zgubić myśl i zapomnieć co miał do powiedzenia.

Najprostszym sposobem na zaakcentowanie zrozumienia dla komunikatów innych osób jest wypowiadanie krótkich słów potwierdzających, że słuchasz aktywnie np. „ach tak”, „rzeczywiście”, „masz rację”, „rozumiem” . Zadbaj  także o odpowiednią gestykulację. Okaż zachęcające gesty, dzięki którym rozmówca upewni się, że go rozumiesz,  np. potakuj głową.

Staraj się  nadążać za rozmówcą –  zadawaj pytania i zachęcaj do rozwinięcia wypowiedzi. Zaakcentuj fakt, że interesują Cię jego poglądy. Niestety często błędnie interpretujemy to, co mówią do nas inni. Dlatego wskazane jest używanie parafraz czyli powtarzania w skróconej formie wypowiedzi drugiej osoby, podsumowując ją i sprawdzając, czy na pewno dobrze zrozumieliśmy.

Każdego dnia jesteśmy bombardowani setkami informacji, więc nasz umysł dokonuje ścisłej selekcji docierających do nas komunikatów. Jeśli jednak zależy nam na bliższych relacjach z otaczającymi nas ludźmi, należy wykazać się empatią, delikatnością i dyplomacją. Nie wystarczy tylko słuchać, ale syszeć i rozumieć – to tajemnica efektywnej współpracy, zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym.

Print Friendly

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


0 Flares Facebook 0 0 Flares ×